PROGRAM VODENIH OGLEDOV IN NARAVOSLOVNIH DNI ZA 4. in 5. RAZRED
Programi se navezujejo na učni načrt predmeta Naravoslovje in tehnika v 4. in 5. Razredu.
Program za 6. razred je v programu 3. Triade.
Učenci se na naših vodenjih rastlin dotaknejo, povohajo, lahko tudi poskusijo in poslušajo ter sami izdelajo ali sodelujejo pri delu. Priporočamo ogled od 2 šolskih ur dalje. Ogledamo si zunanji in notranji del vrta. Možna je tudi kombinacija programov.
Za prijave in informacije glejte prijave in informacije.
Izbirate lahko med naslednjimi programi:
Splošni ogled s tropskim rastlinjakom
Plodovi, razširjanje in razmnoževanje rastlin
Rastline in opraševalci
Rastlinski organi
Življenjska okolja in prilagoditve rastlin
Prehranjevalne verige in spleti
Zdravilne in uporabne rastline
Rastlinski detektivi
Drevesa in grmi
Tropski rastlinjak - rastline tropskih in subtropskih krajev in njihove prilagoditve
1. Splošni ogled s tropskim rastlinjakom
Sprehodimo se skozi vse dele Botaničnega vrta: arboretum, skalnjak, tropski rastlinjak, močvirje, rastlinski sistem in si ogledamo nekaj najbolj izstopajočih rastlin. Opazujete lahko ogrožene, redke ali že skoraj izumrle rastline, avtohtone pa tudi invazivne rastline z vseh predelov Slovenije in drugih delov sveta in vidite živali, ki so si našle zatočišče v podobnih pogojih kot v naravi. Obiščemo tudi tropski rastlinjak, kjer si ogledamo najbolj zanimive rastline.
2. Plodovi, razširjanje in razmnoževanje rastlin
Na sprehodu po vrtu se pogovarjamo o tem, kako se razširja in razmnožuje določena rastlina. Pogovorili se bomo o tem kakšen pomen ima oblika plodu za njihove raznašalce. Pogovarjamo se, kaj so semena in kaj rastline potrebujejo za rast, kako jih pravilno posadimo in kako moramo skrbeti zanje ter kako bo iz semena zrasla nova rastlina. Ogledamo posebne rastline, ki za razmnoževanje ne potrebujejo semen in se naučimo kaj so potaknjenci, ki jih tudi posadimo.
3. Rastline in opraševalci
Zakaj rastline potrebujejo opraševalce? Katere živali oprašujejo rastline in na kakšen način jih rastline privabljajo? Ogledali si bomo različne cvetove, njihovo obliko, barvo, jih povohali in se pogovarjali o njihovih opraševalcih. Ogledali si bomo učni čebelnjak in se pogovarjali o čebelah. Igramo se igro Pridna čebela, kjer se otroci Na delavnici učenci lahko izdelajo cvet in se naučijo dele cveta ter kje nastaja cvetni prah, kateri so venčni listi in zakaj so obarvani.
4. Rastlinski organi
Učenci si ogledajo več različnih rastlin in vidijo kako različnih oblik so določeni organi. Na rastlinah se naučijo kaj so korenine, steblo, listi, cvet in plod ter si ogledajo njihovo pestrost. Spoznamo razliko z rastlino s cvetovi in z rastlino brez cvetov. Ogledamo si tudi nekaj predstavnikov praproti in mahov ter se pogovarjamo o njihovih razlikah.
5. Življenjska okolja in prilagoditve rastlin
Sprehodimo se skozi različna dele vrta, kjer učenci spoznavajo različne življenjske združbe, za katere so značilne svojevrstne rastline. Na travniku in v rastlinskem sistemu spoznavajo travniške rastline, v mlaki in bazenčkih vodne, močvirske in barjanske rastline ter opazujejo vodne živali. V skalnjaku spoznajo gorske in kraške rastline. V arboretumu spoznavajo domorodne in tujerodne lesne vrste, spomladi in poleti spoznavajo kaktuse ter sredozemske rastline, ogledajo si tudi tropski rastlinjak. Na delavnici učenci sami izdelajo svojo domišljijsko rastlino, ki je prilagojena na določeno okolje.
6. Prehranjevalne verige in spleti
Na sprehodu si ogledamo različna okolja in opazujemo kaj se v njih nahaja. Kako so povezani lešnik, veverica in deževnik. So rastline zmeraj pojedene ali tudi one lahko koga pojedo? Komu pravimo proizvajalec in komu potrošnik? Kako si rastline izdelajo hrano? Kakšen pomen ima voda? Učenci skozi igro otroci spoznajo, na kakšen način se med seboj povezujejo živi in neživi dejavniki okolja in kaj se zgodi, če je porušeno naravno ravnovesje ter kaj so verige in spleti.
7. Zdravilne in uporabne rastline
Rastline lahko uporabljamo za marsikaj. Za hrano, obleke, celo gradnjo hiš. Včasih pa ne skrbimo dobro za svoje zdravje in zbolimo. Takrat nam pomagajo čaji. Katere rastline in kateri deli rastlin so zdravilni? So zdravilne rastline lahko tudi strupene? Med rastlinami v Botaničnem vrtu bomo poiskali tiste, ki so zdravilne, na delavnici pa po vonju eteričnih olj in okusu čajev prepoznali zdravilne rastline.
8. Rastlinski detektivi
Po skupnem ogledu vrta, otroci dobijo učni list z raziskovalnimi nalogami na drugi strani. V manjših skupinah se s pomočjo zemljevida odpravijo in rešijo zastavljene naloge: opazujejo ali povonjajo rastline, prilepijo list, naredijo poskus, rišejo, iščejo rastline z določenimi lastnostmi in zapisujejo svoje ugotovitve. Tovrsten učni list je odličen orientacijsko-raziskovalni pripomoček, ki spodbuja terensko orientacijo, opazovanje, skiciranje…
9. Drevesa in grmi
Kakšno steblo ima drevo? Koliko dreves spoznamo, ko se sprehajamo po gozdu? Bukev, hrast, smreka? Kaj pa kostanj, javor in breza? Kakšna je razlika med lipo in lesko? Kaj je grm in kaj drevo? Spoznamo tudi drevesne posebneže: drevo iz časa dinozavrov in najvišja drevesa na svetu. Na delavnici otroci spoznavajo različne storže in plodove ter se naučijo določiti starost drevesa. Učenci lahko dobijo tudi knjižico - herbarij, kamor bodo spravili nabrane liste jih herbarizirali ter kasneje nalepili v herbarij.
10. Tropski rastlinjak - rastline tropskih in subtropskih krajev in njihove prilagoditve
Ko je zunaj zima in mraz, začnemo pogrešati poletje. Pri nas lahko obiščete Tropski rastlinjak, ki je prijetno topel, rastline bujno rastejo in vas spomni na poletje. Ker je pozimi manj skupin, lahko večina programa poteka v rastlinjaku. Spoznali bomo rastline iz Južne Amerike, Azije, Avstralije in Afrike, med drugim okusno vanilijo, pekoči ingver, arašide, rastline iz časa dinozavrov, papirus, izvedeli, katere liste so uporabljali za knjižne kazalke, poiskali rastline, v katere tropske drevesne žabe odložijo mrest in sami preizkusili kakšen mora biti list, da se na njem ne zadržuje voda. Pogovarjali se bomo o tropskem podnebju in si ogledali različne prilagoditve rastlin.